Ruta del Carrilet I
Olot - Girona
Aquest traçat travessa tres comarques i dotze pobles recorrent les valls dels rius Fluvià, Brugent i Ter. La Ruta del Carrilet Olot-Girona té un suau pendent des d’Olot (440 m) fins a Girona (70 m) i el seu punt més alt se situa al coll d’en Bas, a 589 metres sobre el nivell del mar. El recorregut, apte per a vianants i bicicletes, es troba en molt bon estat, condicionat amb nous ponts, baranes i senyalització.
Aquesta ruta forma part de la xarxa de Caminos Naturales de l’estat espanyol, s’inclou dins el “Programa de Caminos Naturales” desenvolupat des de 1993 pel Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación. Info Programa de Caminos Naturales
Quilòmetres 55,5 - 58,5 km (segons entrada a Girona)
Ruta accessible
Desnivell 1,5%
Dificultat Mitjana
Paviment Sauló compactat
Altitud màxima 589 m (coll d'en Bas)
Altitud mínima 68 m (Girona)
Serveis WC estacions / Àrea picnic Les Planes
La Ruta del Carrilet travessa paratges de gran importància paisatgística, ecològica i cultural. S’inicia a la Zona Volcànica de la Garrotxa i, sempre seguint el recorregut de l´antic tren de via estreta, arriba fins a la vall del Ter i les deveses de Salt i Girona. La via que antigament unia la Garrotxa i el Gironès permet ara conèixer els recursos naturals de la Zona Volcànica de la Garrotxa, el castell d’Hostoles i els nuclis urbans d’Anglès, Sant Feliu de Pallerols i Girona, entre altres. Espais com les deveses de Salt o de Girona s’integren així mateix en aquesta ruta, que transcorre pròxima al Ter en el seu darrer tram i permet observar els aprofitaments que s’han fet dels recursos hidràulics del riu.
A la primavera de 2022, es van crear dos trams nous a la zona de la Vall d’en Bas, per connectar amb els Hostalets d’en Bas i la urbanització de Verntallat: http://www.viesverdes.cat/rutes_vies_verdes/via-verda-vall-den-bas/
Un cop a Girona, connecta amb el següent tram de la ruta del Carrilet cap a Sant Feliu de Guíxols. També es pot optar per fer la ruta del Tren Pinxo, que actualment enllaça Girona i Serinyà.
Per travessar la ciutat de Girona i enllaçar amb la Ruta del Carrilet II, en direcció a Sant Feliu de Guíxols, hi ha dues opcions: l’itinerari de Girona centre o el de circumval·lació. L’itinerari de Girona centre (de 10 quilòmetres) us permet visitar el Barri Vell de la ciutat i les deveses de Salt i Girona, mentre que l’itinerari de circumval·lació és més ràpid (7 quilòmetres) i travessa el centre del municipi de Salt per carrils bici urbans.
L’itinerari de Girona centre és el que trobareu per defecte en el track de descàrrega, si preferiu prendre l’opció de circumval·lació pel centre de Salt, us podeu descarregar el track en aquest enllaç
Consulta el punts d’aigua de la ruta fent click aquí.
Més info: El Carrilet I al web de Caminos Naturales: enllaç aquí.
Accessibilitat
(En episodis de pluges fortes i/o neu, reviseu l’estat de les rutes!)
RUTA ideal PER UNA SEGONA SORTIDA O UN MÍNIM DE FORMA FÍSICA
- Olot (des de les Fonts de Sant Roc) a Les Preses: 5 km. Tram fàcil.
Es podria seguir fins a Sant Esteve d’en Bas (3 km) si es compta amb ajuda per superar un pas a nivell inferior construït per creuar la variant de la Vall d’en Bas. Sortint d’Olot trobaràs un primer tram de rampa suau que et pot exigir més energia, després és més pla. El pas per creuar el pas a nivell inferior de la Vall d’en Bas, és una rampa d’uns 25 metres. Si vas en handbike de competició o similar col·locant una relació de plat petit i pinyó gran, la pots fer si canvies a temps i si estàs una mica entrenat. Aquesta rampa és una mica difícil fer-la tu sol amb handbike senzilla; si vas acompanyat, millor.
- Sant Feliu de Pallerols – Amer: 13,5 km. Tram fàcil/intermig. Parada molt recomanable a l’àrea de picnic de Les Planes, just al costat de la via verda.
Opció 1: Sortida des de l’oficina de turisme de Sant Feliu de Pallerols i fins el punt d’informació d’Amer.
Opció 2: Si es disposa de cotxe propi o es pacta amb el servei de lloguer i transfer, es pot iniciar la sortida a dalt del Coll d’en Bas (cal ésser més expert, per frenar bé a la baixada!) i es recorreran uns 5,5 km més.
Aquest tram des del Coll d’en Bas fins la oficina de Sant Feliu de Pallerols es pot fer amb handbikes o bicis adaptades de competició o semicompetició. No és recomanable per handbike senzilles, hi ha algun tram on la inclinació transversal de la carretera o peralt pot ser perillós, provocant la bolcada.
A partir de Sant Feliu de Pallerols, aquesta és una ruta molt bonica de fer i és molt raonable fer-la amb les handbikes del Consorci. El recorregut és d’una baixada suau ideal per a gaudir del paisatge i fer esport. Que sigui baixada suau no vol dir que no s’hagi de pedalar, s’ha de pedalar! Però majoritàriament és un trajecte fàcil de fer.
A tenir en compte: en èpoques de pluges es poden formar reguerols. En aquest cas, circuleu en compte per a no tenir el perill d’entrar amb una roda dins el reguerol i amb el perill de bolcar.
Si veus que la inclinació del terreny accelera molt la handbike, cal ser prudent i frenar suaument, pots tenir perill de bolcada. És important no deixar que la handbike agafi molta velocitat. Visualitza els obstacles que es van presentant durant el recorregut: petits bonys, rampes, petites canalitzacions de formigó, passos metàl·lics, etcètera i circular amb prudència gaudint del paisatge.
A Les Planes d’Hostoles trobaràs un pas de vianants on pots prémer un botó al semàfor per a passar amb seguretat.
Arribant a Amer el terreny es torna més pla. Durant els últims kilòmetres cal pedalar!
- Amer – La Cellera de Ter – Anglès: 7,5 km
Després d’Amer, a l’alçada del Pasteral, cal triar l’opció de circular pel voral de la carretera, si no la pujada és molt forta!!! Darrerament s’ha millorat la senyalització al Pasteral i ha augmentat la seguretat per als usuaris. Vigilar l’accés al pont riera d’Osor.
Cal tenir paciència per a creuar la carretera i tornar a agafar la via verda. És important estar preparat amb la handbike amb la posició “1” de les marxes per arrencar fàcilment i creuar el més diligentment possible.
Al llarg del recorregut trobaràs petits desnivells, guals, canalitzacions i accessos a petits ponts que t’obligaran estar atent per a passar per on sigui més fàcil.
- Anglès – Girona:
En general és possible circular en bicicleta adaptada o cadira de rodes, però sempre és preferible comptar amb ajuda. A Anglès es creua la carretera nacional amb ajut d’un semàfor. A partir de Bescanó es pot circular cap a Girona per les deveses de Salt i hortes de Santa Eugènia (tram recomanat), o creuar la nacional pel pas inferior de Montfullà i travessar pel carril bici urbà de Salt.
A Bescanó hi ha una rampa de forta baixada al costat del riu que en arribar a baix obliga a fer un gir a la dreta amb un peralt que pot ser perillós. Cal baixar amb compte i frenar suaument. Si vas en cadira de rodes no és gens recomanable que facis aquesta rampa de baixada tu sol. Si tens un gran domini de la cadira de rodes pots baixar fent “el cavallet”. Igualment, et recomanem que ho facis acompanyat.